perjantai 20. maaliskuuta 2009

Pariisi keväällä 2009

Kevään 2009 Pariisin matkan lennot hankittiin jo syksyllä Stockan hulluilta päiviltä. Hotelli varattiin suoraan Accorin sivuilta kolmeksi yöksi ja se oli taas sopivaksi todettu Mercure Paris Cusset Opera. Matkan pituus optimoitiin varaamalla menomatkalle perjantaiaamun ensimmäinen lento ja paluupäivälle maanantain viimeinen.
Säät suosivat oikeastaan koko matkan ajan, eikä luvattuja vesisateita tullut. Nurmikot vihersivät ja osa pensaista oli jo lehdessä ja puissakin oli isot silmut. Tuntui varsin keväiseltä Suomen olosuhteisiin nähden.

Perjantai 13.3.

Menimme kentältä Gare du Nordille RER B:llä ja jatkoimme parilla metrolla hotellille. Aikaa siirtymiseen meni noin tunti ja hotellilla oltiin yhdentoista pintaan. Hotellihuone saatiin heti, mikä oli varsin mukava yllätys. Yleensä huonetta on joutunut odottamaan tunnin pari. Samalla sovittiin late-checkout maanantaiksi. Pakkasimme kameran ja muut kamat päiväreppuun ja lähdimme kierrokselle. Metroon ostettiin kolmen päivän lippu. Päätimme vilkaista Notre Damea, joten jäimme jo Citéllä pois ja kävelimme kirkon kautta Latinalaiskortteleille.

Sopivaa ruokapaikkaa etsiessä vastaan tuli Saint Julien le Pauvre-kirkko, mitä katseltiin siinä vaiheessa ulkoa käsin.

Ruokapaikaksi löytyi La Dolce Vita (menu 8,50) latinalaiskortteleilla, ei gourmeeta mutta nälkä lähti. Kävimme lähellä olevassa St-Severinissä.

Sitten jälkiruuaksi valittiin kierros katakombeilla. Sisäänkäynti oli aika vaatimattoman näköinen ja pääsylipun (8,-) oston jälkeen, matka kohti kuoleman valtakuntaa alkoi laskeutumisella rappusia maan alle.

Kävelymatka luiden luo oli yllättävän pitkä ja pääosin matalat tunneli tekivät kävelystä urheilua pitkälle ihmiselle. Tunneleissa oli aika lämmintä ja kosteaa.

Kun luukasat lopulta löytyivät, niitä sitten riitti.

Kuuden miljoonan ihmisen luut on pakattu vanhoihin kalkkikivilouhoksiin, siten että käytävän siistit reunat muodostuvat reisiluista, sääriluista ja pääkalloista ja loput luut on sitten kipattu ’luuaidan’ taakse.

Pääkalloista on muotoiltu kuvioita kasaan ja kivitaulut kertovat miltä hautausmaalta luut ovat peräisin.

Kuka hän oli ja millainen hänen tarinansa oli?

Kun käytävät lopulta loppuvat, rappuset nousevat maan pinnalle ja astuu ovesta ulos, huomaa olevansa tavallisen näköisen talon edustalla kapeahkolla sivukadulla. Piti kävellä lähimpään risteykseen ja käyttää GPS:ää löytääkseen itsensä kartalle.

Katakombeilta jatkettiin matkaa takaisin Latinalaiskortteleille, kävimme St-Julien-le-Pauvressa

ja nautimme kahvit legendaarisen Shakespeare and Companyn vieressä.

Matka jatkui Citén kautta Notre Damensivua seuraten Ile St-Louisille

ja siitä Maraisille.

Eräs matka tavoitteista oli hakea absinttilusikoita alan erikoisliikkeestä, joten kävimme Rue Ormessonilla sijaitsevassa Vert d'Absinthe-kaupassa.

Edellisellä käynnillä Place des Vosgesilla satoi vettä, joten kävelimme katsomaan miltä puisto näyttää auringon paisteessa.

Päivä alkoi olla iltaa kohti kallellaan, joten auringon laskua lähdettiin katselemaan ’mustasta pilvenpiirtäjästä’ Tour Montparnassesta.

Lippu ylös maksoi 10,50 ja Euroopan nopein hissi vei yläkertaan 196 metriin 38 sekunnissa. Näköalatasanteelle ulos kiivettiin portaita ja 200 metrin raja ylittyi matkalle ylös.

Katolta oli hienot näköalat kaupungille ja Eiffel tornikin näytti hyvältä uudesta kuvakulmasta.

Katselimme maisemia auringon laskuun katolta ja siirryimme lämpimämpiin sisätiloihin jatkamaan kaupungin valojen katselua. Kun kaupungin valot alkavat syttyä, tuntuu nimi valon kaupunki aika osuvalta nimeltä Pariisille.

Tornin jälkeen kävimme ostoksilla läheisessä Monoprixissä hakemassa evästä hotellille ja vielä paluumatkalla hotellille Clunyn mäkkärissä iltapalalla, kun Latinalaiskortteleilta ei löytynyt mieleistä syötävää.

Lauantai 14.3.

Tukevan aamiaisen jälkeen menimme metrolla Trocaderolle vilkaisemaan Eiffeliä.

Sen jälkeen jatkoimme Cité de l'architecture et du patrimoine museoon Palais Chaillotiin.

Liput tosin haettiin valmiiksi viereisen merimuseon tiskiltä, kun monumenttimuseon aukeamiseen oli muutama minuutti aikaa. Cité de l'architecture et du patrimoine on upea paikka, vaikka jälkikäteen huomasinkin, että meiltä oli jäänyt osa museosta kiertämättä. Museossa on valoksina kirkkojen ja katedraalien patsaita, fasadeja, ovia jne.

Gotiikan mestaritöitä pääsee tarkastelemaan läheltä, lisäksi muutamasta kohteesta oli 3D mallit tietokoneilla, joissa pystyi kiertelemään ja zoomailemaan yksityiskohtia.

Trocaderolta jatkoimme Seinen toiselle puolelle vasemmalle rannalle Musée Rodiniin.

Nimensä mukaisesti paikka esittelee Auguste Rodinin töitä.

Museoon liittyy myös kaunis puutarha, jossa osa teoksista on näytteillä.

Lounaalle palattiin hotellin lähelle, Hard Rock Cafe oli täynnä eikä puolen tunnin odotus kiinnostanut ja kulman takana olevaan suosittuun Chartieriin oli pitkä jono,

joten söimme 7,5 euron menun kiinalaisessa. Katselin kartasta että Chapelle Expiatoire olisi melko lailla samalla suunnalle kuin me, joten lähdimme sinne. Hautamuistomerkki oli kuitenkin suljettu kunnostuksen vuoksi, joten käynti ympäröivässä puistossa jäi lyhyeksi.

Jatkoimme Citélle katsomaan Sainte-Chapellea jonka remontti oli ohi

ja paikka oli kaikin puolin hienossa kunnossa.

Kävelimme Notre Damelle ja torneihin johtavan jonon hännille, jonotus torneihin oli aika pitkä, välillä otettiin kuumat take-away viinit kadun toisen puolen kojusta.

Kun ylös vihdoin päästiin,

kävimme sekä kellotornissa sisällä

että ylimmän kerroksen katolla.

Kierreporrasjumpan jälkeen ylitimme joen Saint-Julien-le-Pauvren puistoon ja Saint-Severiin.

Latinalaiskorttelilla nautittujen ’Eksoottisten jälkiruokien’ eli Tunisialaisten leivonnaisten

jälkeen lähdimme hotellille ottamaan vauhtia iltaan. Hetken levon jälkeen lähdimme yksille Frog & Rosbifiin. Sammakkobaariin mennessä poikkesimme katsomassa vähemmän tunnettua Porte Saint-Denisin riemukaarta.

Baarista jatkoimme sitten Riemukaarelle.

Kaaren päällä kului lähes tunti Eiffeliä, kaupungin valoja ja katuja ihmetellessä.

Hotellille palasimme Champs Elysees’n kautta poiketen Peugeotin

ja Mersun showroomeissa.

Sunnuntai 15.3

Aamulla lähdimme metrolla Château de Vincennesiin. Yllätykseksemme linnan portti oli aivan metroaseman vieressä.

Kävimme lipunmyynnin vieressä olevassa kaupassa hakemassa muutaman kirjan ja kysyimme pitääkö museokortilla ottaa lippu vai riittääkö kortin näyttäminen. Linnan kappeli, Sainte-Chapelle, oli suljettu joten se jäi näkemättä sisältä. Ulkoa päin kirkko näytti hienolta ja siellä pitää joskus päästä käymään sisällä.

Ainoa yleisölle avoinna oleva kohde oli linnan päätorni ’Donjon’

ja sitä ympäröivä linnake.

Linnan ollessa vankilana, sillä pidettiin muun muassa Markiisi de Sadea ja Mata Hari teloitettiin linnan lähellä. Linna oli aika hienossa kunnossa, vaikkei siellä ollutkaan varsinaisesti mitään kalusteita tms. jäljellä.

Nykyinen linnanherra Felix XXI paistatteli päivää Donjonin edustalla.

Kun linna oli kierretty läpi, jatkoimme metrolla Pont de l’Almalle ylittääksemme joen. Sattumalta osuimme epäviralliselle prinsessa Dianan muistomerkille jota ihmeteltiin hetki.

Vastapuolelle Seineä on viemärimuseon sisäänkäynti, josta laskeuduttiin maan alle. Haju oli paha, kuten odottaa saattoi ja kanavissa virtasi sitä itseään.

Kierros tehtiin aika pikaisesti lukematta joka ihan ikistä taulua ja kylttiä näyttelystä.

Raittiiseen ulkoilmaan päästyämme jatkoimme metrolla lounaalle Hard Rock Cafeen.

Lounaalta mentiin maha täynnä Louvren vieressä olevaan Saint-Germain l'Auxerrois kirkkoon.

Jatkoimme Louvreen pienelle kierrokselle,

oikeastaan kävelimme Egyptiläisen taiteen osaston läpi

ja etsimme Hammurabin kiven Mesopotamian osastolta.

Lopuksi vilkaistiin Napoleon III:n huoneita.

Louvressa ollut Egypti-näyttely 'Les Portes du Ciel' jäi käymättä, erillislippu olisi ollut 11 euroa. Kiinnostusta oli, jaksamista ei. Menen sitten joskus uudestaan Kairon Egyptiläiseen museoon...
Museon jälkeen otettiin kahvit Carrousselin kahvilassa ja jatkoin Tuileriesin puistoon

ja Concordelle.

Koska oli kaunis sunnuntai-ilta, puistossa oli paljon ihmisiä istuskelemassa penkeillä ja kävelyllä.

Hotellilta käveltiin Oz baariin ja sitten metrolla Frog & Rosbifiin, missä pyöri screenillä Paris St-Germain vs Olympique Marseilles peli. Väkeä riitti pubissa ja volyymi kohosi tiukoissa tilanteissa.

Maanantai 16.3.

Aamiaisen jälkeen menimme metrolla aiemmin hyväksi todettuun Montparnassen Monoprixiin ostamaan kotiin tuomisia. Viereisestä Galeries Lafayettesta ei löytynyt levy- tai leluosastoa, joten jatkoimme Galeries Lafayetten pääkauppaan. Kun ostokset oli tehty, palasimme hotellille, pakkasimme laukut ja lähdimme lounaalle kiinalaiseen hotellin lähelle. Sitten poikkesimme vielä Virginillä katsomaan löytyisikö jotain mukavaa levyä tai kirjaa. Haettuamme laukut hotellin laukkuhuoneesta, lähdimme lentokentälle hieman kolmen jälkeen. Matka kentälle kesti noin tunnin ja kentällä oli vielä reilusti aikaa sekä ennen lähtöselvitystä että sen jälkeen. Lennot kotimaan vaihtoineen olivat mukavasti aikataulussa.