keskiviikko 23. huhtikuuta 2008

Pariisi keväällä 2008

Kevään 2008 Pariisin matka tehtiin venytettynä viikonloppuna 11.-15.4. Ajankohta oli sama kuin viime vuonna, jolloin sää oli varsin kesäinen, joten odotukset olivat korkealla sään suhteen. Tällä kertaa lämpötila jäi lähes 10 astetta viime vuodesta, mutta onneksi satunnaiset vesisateet eivät päässeet liiemmin häiritsemään. Hotellina oli Mercure-ketjun Cusset Opera, joka sopi sijaintinsa puolesta hyvin tukikohdaksi kaupungin kiertelyyn.

Perjantai
Saavuimme Pariisiin Helsingistä aamun ensimmäisellä Finskin koneella ja jatkoimme kentältä samoin tein keskustaan RER-junalla. Hotellihuoneen sai jo yhdentoista maissa, joten tavarat saatiin heti huoneeseen ja pääsimme jatkamaan lounaalle ja kaupoille. Perjantaiksi ei ollut pointtia ostaa museopassia, joten päätimme katsella ilmaisia kohteita iltapäivän. Ensimmäinen paikka oli Cimetiére du Pere Lachaise.

Löysimme kartan avulla melko vaivattomasti Chopinin, Jim Morrisonin ja Edith Piafin haudat.

Hautausmaa oli aika vaikuttavan näköinen päiväsaikaan ja kuutamolla paikka olisi varmaan melko spooky.

Vaikkei alueella paljon turhia lenkkejä käveltykään, niin aikaa siellä kului kiitettävästi.
Päivälliselle lähdettiin Latinalaiskortteleille ja samalla reissulla kävin kauniissa Saint Severinin kirkossa.

Ylitimme Seinen Pont Neufia pitkin

ja jatkoimme Louvreen ostamaan museopassit seuraavaa päivää varten.

Tuileriesin puistossa oli kiva huilata hetki ja lepuuttaa jalkoja sekä huolehtia nesteytyksestä pienimuotoisella olutpiknikillä.

Matkalla hotellille kurkattiin vielä Jeanne D'Arcin patsasta Rue Rivolin kupeessa.

Lauantai
Heti aamiaisen jälkeen hypättiin metroon suuntana Saint-Denis Pariisin pohjoispuolella. Siellä sijaitsee Basilique Saint-Denis, jonne lähes kaikki Ranskan kuninkaat on haudattu. Kirkossa käynti on ollut tavoitteena jo aiemmilla matkoilla, mutta se on aina jäänyt kaukausen sijaintinsa vuoksi.

Kirkko oli sisältä valoisa (ja kylmä) ja varsin avaran oloinen.

Kymmenet kuninkaiden hautamuistomerkit ovat kuitenkin se juttu miksi kirkkoon kannattaa lähteä käymään.

Marie-Antoinetten ja Louis XVI:n hauta.

Pariisiin palattiin metrolla Parc Monceaun kautta, mikä on mukava lenkkeilijöiden suosiossa oleva puisto.

Puiston lähistöllä on Musée Nissim de Camando, edesmenneen pankkiirisuvun museoitu yksityiskoti ja taidekokokoelma.

Museon ja lounaan jälkeen piti käydä Saint Augustinin kirkossa, mutta se oli suljettu keskellä lauantai päivää, joten sinne päätettiin palata takaisin myöhemmin.

Museopassin listalta arvottiin seuraavaksi kohteeksi Musée National Picasso. Karttaa katsellessa huomasin, että vanha aukio Place de Vosges oli lähellä, joten metroasemalta käveltiin sen kautta museolle.

Picasso-museo ei tarjonnut meidän taidemakuumme kovin suuria elämyksiä, mutta tulipahan nähtyä sekin paikka ja tunnetun taiteilijan vähemmän tunnettuja töitä.

Pienen puistopiknikin jälkeen kävelimme Musée Carnavaletiin, joka esittelee Pariisin kaupungin historiaa.

Nopean käynnin jälkeen jatkettiin matkaa St Paul - St Louis Kirkkoon Maraisin alueella.

Seuraavana paikkana oli Citen takana Seinen toisella puolella oleva pieni Musée de l'Assistance Publique-Hopitaux de Paris, joka esittelee Pariisin sairaaloiden historiaa. Näytteillä on maalauksia, vanhoja dokumentteja ja välineitä.

Pienessä tihkusateessa jatkettiin Citen puolella katsomaan Notre Damen itäpäätyä ja puistoa.

Sadepilvet väistyivät ja aurinkokin pilkahti.

Päivän nähtävyydet oli katseltu siltä erää, Seinen rantojen

ja päivällisen jälkeen siirryttiin ensin Frog & Rosbifiin Rue St Denisille ja myöhemmin illalla La Cantada metalli/absinttibaariin 11. kaupungin osaan.

Sunnuntai
 Aamu alkoi Trocadérolta, paikka oli täynnä turisteja ja kaiken näköistä kaupustelijaa.

Palais de Chaillotista löytyy Musée National de la Marine eli merenkulkumuseo.

Museossa on paljon laiva- ja satama-aiheisia tauluja, pienoismalleja, keulakuvia jne.

Museon aulassa olevassa kaupassa on paljon merenkulkuaiheista kirjallisuutta, pienoismalleja, karttapalloja yms hauskan näköistä tavaraa.
Trocadérolta käveltiin vähän matkaa Musée Guimetiin. Edellinen käynti Aasialaista taidetta esittelevässä museossa jäi lyhyeksi, joten tällä kertaa kävelimme museon kaikki kerrokset läpi.

Musée Guimet esittelee upean kokoelman Aasian taidetta. Kokoelma on jaettu maittain 4-5 kerrokseen.

Seuraava paikka oli Musée des Arts Decoratifs Louvren koilliskulmassa. Museossa on huonekaluja ja erilaisia koriste-esineitä.

Kokoelmissa on mm kotimaista lasia. ja kokonaisia huonekokonaisuuksia.

Lounaan jälkeen käytiin Louvressa katsomassa Mesopotamian taidetta ja Napoleon III:n huoneita.

Melko nopean Louvre-käynnin jälkeen poikettiin Palais Royalin pihalla

ja jatkettiin metrolla Bercyyn.
Omnisport Bercyn vieressä ihmeteltiin/kauhisteltiin hetki rullaluistelijoiden touhuja.

Syy Bercyyn menoon oli elokuvamuseo, Musée du Cinéma.

Paikka oli hienoinen pettymys, koska siellä oli odottamaamme filmirekvisiittaa niin vähän näytillä.
Mrs. Bates - La Cinémathèque française - Musée du Cinéma

Metropolis - La Cinémathèque française - Musée du Cinéma

Päivällisen jälkeen piti keksiä vielä jotain käyttöä museopassille, joten lähdimme käymään Riemukaarella.

Odottelimme tasatuntia kunnes Eiffel alkoi välkkyä ja kruunasi maisemat.

Maanantai

Koska käytössä ei ollut enää museopassia, otimme nähtävyyksien suhteen löysästi. Kävimme aamulla Saint Augustinin kirkossa.

Kirkko on aika suuri, erikoisella teräsrakenteella toteutettu rakennus.

Sitten kävimme tuliaisostoksilla ensin Monoprixissä ja sitten Galeries Lafayetessa. Mukaan tarttui eri espressoja, karkkeja, hilloja, keksejä, viinaksia, jne.
Lounas nautittiin Hard Rock Cafessa hotellin vieressä.

Varsin hyvin syöneinä jatkettiin Louvren ostariin ja sitten Tuileriesin puistoon pikku piknikille.
Sieltä käveltiin Hallien viereen Saint Eustachen kirkkoon.

Hieno goottikirkko oli paikoin pahasti restauroinnin tarpeessa ja se oli jo onneksi aloitettu.

Kirkolta käveltiin rue St-Denisiä pitkin

Tour St-Jacquesin ohi Latinalaiskortteleille.
Illan viimeiseksi paikaksi valittiin Sacré-Cœur, johon ehdittiin hienosti ennen auringon laskua.

Montmartrelta katseltiin kaupunkia illan hämärtyessä.

Tiistai
Viimeiseksi päiväksi olimme sopineet late check-outin klo 14, joten huoneen luovuttamisella ei ollut niin kiire. Lähdimme vielä kiertelemään kaupungille ja ensimmäisenä kävelimme Opéra Garnierin ohi Place Vendômelle.

Lähiseutu pursusi luksusta. Oli kello- ja korukauppaa, hotelli Ritz ja muotitaloja.

Tässä on Cartierin kelloja hintaluokassa 12.600-18.800 euroa.

Vendômelta mentiin Tuileriesin puiston kautta Notre Damelle, jossa oli messu menossa.

Sen jälkeen oli aika palata hotellilla, kantaa laukut alas ja syödä lounas ennen kentälle lähtöä.